BETWEEN TEATR

Poniżej znajdują się opisy spektakli i spotkań teatralnych, które będzie można zobaczyć w czasie Festiwalu. Zapraszamy!

  1. TEART BOTO: ĆWICZENIA STYLISTYCZNE

PONIEDZIAŁEK, 15 MAJA 2017, godz. 19:30 (Teatr BOTO), Zakup biletów w kasie Teatru BOTO

Tekst: Raymond Queneau

Przekład: Jan Gondowicz

Koncept: Małgorzata Brajner

Reżyseria, wykonanie: Małgorzata Brajner, Piotr Jankowski, Marcin Nenko

Głos: Krystyna Czubówna, Jacek Labijak

Opracowanie muzyczne: Marcin Nenko

Premiera: 09.12.2016

Zrealizowano ze wsparciem finansowym ze strony Gminy Miasta Sopot. Prawa do tekstu chronione są przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Wielki literacki eksperymentator Raymond Queneau (1903 – 1976) zawdzięcza światowy sukces dwóm dziełom: powieści Zazi w metrze i Ćwiczeniom stylistycznym, powstałym w 1947 roku. Inspiracją do Ćwiczeń okazał się koncert, podczas którego wykonano fugę Bacha. Queneau pomyślał, że interesujące byłoby stworzenie w literaturze czegoś podobnego, co powstaje dzięki zwielokrotnieniu wariacji, niemal ad infinitum.

Tekst przez długie lata uchodził za nieprzekładalny. Ćwiczenia napisane są bowiem zgodnie z zasadami kombinatoryki, dzięki którym błahy, wręcz niegodny uwagi incydent w autobusie, opowiadany jest na 99 sposobów z wykorzystaniem wszelkich możliwych figur retorycznych i stylów literackich. Zadania przełożenia podjął się z sukcesem Jan Gondowicz, a książkę wydał w 2005 roku Czuły Barbarzyńca. Muzyczność, matematyczność, niepohamowana swoboda mutacji, gra przypadku i symetrii, inwencji i konwencji uwiodła twórców na tyle, że postanowili uruchomić wodze aktorskiej i muzycznej fantazji.

  1. OHIO IMPROMPTU I INNE IMPROWIZACJE – spotkanie z ANTONIM LIBERĄ

WTOREK, 16 MAJA 2017, godz. 18.00 (Teatr na Plaży), Wstęp wolny.

Antoni Libera (ur. 1949) – pisarz, tłumacz, reżyser, znawca twórczości Samuela Becketta. Doktoryzował się w Polskiej Akademii Nauk. Przełożył i wydał wszystkie dzieła dramatyczne Becketta, część jego utworów prozą oraz eseje i wiersze. Sztukami Becketta zajmuje się również jako reżyser, wystawiając je w Polsce i za granicą: w Wielkiej Brytanii, Irlandii i USA. Dotychczas zrealizował blisko trzydzieści spektakli.

Dokonał również nowych przekładów tragedii Sofoklesa, Makbeta Szekspira, Fedry Racine’a oraz kanonu poezji Hölderlina i Kawafisa. Przekłada też libretta operowe (m.in. Salome Straussa, Śmierć w Wenecji Brittena oraz Czarna maska i Król Ubu Pendereckiego).

Autor powieści Madame (1998), przełożonej na dwadzieścia języków, która w 2002 roku znalazła się w finale IMPAC Dublin Literary Award. W 2009 roku ukazała się jego proza autobiograficzna Godot i jego cień (wydanie francuskie 2012), a w 2013 zbiór nowel Niech się panu darzy, z których największa, Toccata C-dur, ukazała się we Włoszech jako osobna książka. Ostatnio wraz z dominikaninem Januszem Pydą opublikował dialogi o teatrze Becketta pt. Jesteście na Ziemi, na to rady nie ma! (You’re On Eatrth, There’s No Cure for That!)” (2015). Jest członkiem PEN Clubu oraz amerykańskiego Samuel Beckett Society.

  1. TEATR LUBUSKI W ZIELONEJ GÓRZE: BYĆ JAK MŁODY W.

WTOREK, 16 MAJA 2017, godz. 21.00 (Teatr BOTO), Zakup biletów w kasie Teatru BOTO.

Spektakl inspirowany Cierpieniami młodego Wertera J.W. Goethego

Reżyseria i dramaturgia: Mariusz Babicki

Scenografia: Monika Ostrowska

Muzyka: William Malcolm

Obsada: James Malcolm

Pozbawiony imienia bohater epistolarnej powieści Cierpienia młodego Wertera (1774) to pierwsza z szeregu postaci wykreowanych w czasie rodzącego się w Europie romantyzmu. Dzieło Goethego z jednej strony wywarło ogromny wpływ na twórczość całego pokolenia pisarzy i dramaturgów, z drugiej jednak nastąpił proces „mumifikacji” pierwowzoru. Postać młodego Wertera uczyniono sztancą, wielokrotnie powielanym schematem, wreszcie samego bohatera odesłano do muzeum. Założeniem twórców monodramu Być jak Młody W. jest próba wydobycia go stamtąd, udzielenia mu głosu w walce ze stereotypem, według którego to nieszczęśliwie zakochany, słaby, wiecznie cierpiący introwertyk, oderwany od realnego życia.

A wszak romantyzm ma również odmienne oblicze: to pokolenie buntowników, świadomie przekraczających zastane granice, walczących o swoje racje nawet najwyższym kosztem własnym. Werter staje się tu przedstawicielem nie tyle odesłanej do lamusa generacji romantyków, ile odwiecznego konfliktu młodego pokolenia z ograniczeniami narzucanymi przez – nie zawsze słuszną – tradycję; bardziej bohaterem Ody do młodości, niż Gustawem z Dziadów. Być może prawdziwy żar Wertera jest bliższy muzykom rockowym z tzw. klubu 27 niż pierwszemu wrażeniu, z jakim dziś spotykamy się wypowiadając słowo „Werter”?

Mariusz Babicki – dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Studiował w Akademii Teatralnej
w Warszawie na wydziale aktorskim. Stypendysta prywatnej krakowskiej szkoły teatralnej SPOT. Uczestnik Szkoły Dramatu Artura Pałygi (Teatr Polski w Bydgoszczy). Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim. Jego dotychczasowe dramaty doczekały się realizacji w formie słuchowisk, czytań performatywnych, a także trzykrotnie znalazły się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Wyreżyserował Spotkanie z Autorem oraz, nagrodzony na 14. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie, Potok. Zajmuje się również adaptacją i dramaturgią – m.in. w spektaklach Wyprawa czarownic (Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze), Hotel Kijów (Teatr Barakah w Krakowie), Trollgatan. Ulica Trolli (Teatr Współczesny w Szczecinie) czy Chimery Afanasjewa (Teatr Miniatura w Gdańsku).

 James Malcolm – aktor, ur. w Marshall Michigan, USA. Absolwent Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie. W trakcie studiów występował gościnnie na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Od 2014 roku etatowy aktor Lubuskiego Teatru im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze.

  1. PRZEMYSŁAW WASILKOWSKI: SAM

ŚRODA, 17 MAJA 2017, godz. 21:00 (Teatr BOTO), Zakup biletów w kasie Teatru BOTO.

Scenariusz, reżyseria i wykonanie: Przemysław Wasilkowski

Spektakl SAM, oparty na tekstach Williama Szekspira, Samuela Becketta i Sarah Kane, nie posiada tradycyjnej struktury dramatycznej, w ramach której historia bohatera poprzez perypetie zmierza do jakiegoś finalnego rozwiązania. Nie ma w nim też wyraźnie zarysowanej postaci scenicznej, o której można by powiedzieć coś jasnego i pewnego. Akcja spektaklu zbudowana jest z „zabłąkanych fragmentów” Hamleta, Towarzystwa i Psychosis 4.48. Ich wspólnym tematem jest świadomość kogoś, kto za wszelką cenę chce ustalić, kim tak naprawdę jest, chce poznać tego kogoś, „którego twarz wykleja wnętrze jego umysłu”. Człowiek musi toczyć ten pojedynek sam. Aktor ma jednak na scenie tę przewagę, że towarzyszy mu stale jego teatralny, wizualny sobowtór, umożliwiając sytuację dialogu – tak z autorem, jak i z widzem.

W sferze praktyki teatralnej spektakl powstał z inspiracji ostatnim etapem pracy Jerzego Grotowskiego oraz odkryciami psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella, a w głównej mierze „sytuacjami dialogicznymi”, wynikającymi z autoreferencyjnych struktur narracyjnych monologów beckettowskich. Ten ostatni obszar jest centralnym polem badawczym artysty i głównym tematem jego przewodu doktorskiego, realizowanego pod okiem profesora Krystiana Lupy. Natomiast w praktycznym badaniu „sytuacji dialogicznej” twórca korzysta z wiedzy i konsultacji psycholożki Agnieszki Wróblewskiej z Warszawskiej Akademii Psychologii Zorientowanej na Proces. Spektakl miał premierę 20 września 2015 roku w sali Teatru Laboratorium, w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Od tego czasu pokazywany był na kilku festiwalach teatralnych, na których został uhonorowany nagrodami: główną nagrodą aktorską na festiwalu OFTeN w Ostrowie Wielkopolskim (2016), Grand Prix na festiwalu SzekspirOff w Gdańsku (2016).

Przemysław Wasilkowski jest absolwentem Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 1994–1999 pracował w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze we Włoszech. Współpracował między innymi z Teatrem Nowym w Łodzi, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Bretoncaffe w Warszawie, Teatrem Studio w Warszawie czy Teatrem Śląskim w Katowicach. Wasilkowski współpracował również z teatrami za granicą (Zona Castaglia w Turynie, ARCAT i Atelier Monique Stalens w Paryżu). Zajmuje się także reżyserią. W swoim dorobku posiada kilka autorskich spektakli (Lament Doctoris Fausti, Zona Tenebrarum, Stany szoku i SAM), które były prezentowane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. Od 2012 roku doktorant PWSFTviT w Łodzi. Promotorem jego przewodu doktorskiego jest profesor Krystian Lupa. Stale współpracuje z Beckett Research Group in Gdańsk.

 

  1. WOJCIECH JAWORSKI: JADĘ NAD MORZE

CZWARTEK, 18 MAJA 2017, godz. 17:00 (Teatr na Plaży) – czytanie performatywne. Wstęp wolny.

Tekst: Jerzy Afanasjew

Reżyseria: Tomasz Kaczorowski

Wykonanie: Wojciech Jaworski

Zapracowany urzędnik chce wyjechać na urlop, jednak nie jest to takie proste, ponieważ żyje w absurdalnym, zbiurokratyzowanym świecie… Miniatura dramatyczna autorstwa Jerzego Afanasjewa została napisana około 1969 roku i – jak większość utworów sopockiego artysty – wydaje się być odpowiedzią na groteskową i odzierającą ludzi z człowieczeństwa rzeczywistość. Jednak, co charakterystyczne dla Afanasjewa, Jadę nad morze tryska humorem i niejednoznacznymi żartami, którym przerażająco blisko do naszej współczesności. Czytanie performatywne w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego w ramach festiwalu Between.Pomiędzy jest kolejnym przedsięwzięciem reżysera, mającym na celu przypomnienie i zreinterpretowanie osoby i twórczości zapomnianego sopockiego absurdysty.

 

Tomasz Kaczorowski – pochodzi z Sopotu. Reżyser teatralny oraz działań performatywnych i dźwiękowych, autor tekstów dramatycznych. Jego dramaty były wystawiane przez teatry w Szczecinie, Słupsku, Krakowie i Rzeszowie. Jest dwukrotnym półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej oraz laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym na dramat inspirowany życiem i twórczością Violetty Villas. Jako reżyser zadebiutował autorskim spektaklem Trollgatan. Ulica Trolli w Teatrze Współczesnym w Szczecinie (2015), wyreżyserował również Chimery Afanasjewa (2016, Teatr Miniatura/Teatr na Plaży) oraz Ty, Hitler Kristo Sagora (2017, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu). Obecnie jest uczestnikiem projektu i warsztatów w ramach Centrum Dramatu Najnowszego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz przygotowuje spektakl w słupskim Teatrze Lalek Tęcza na podstawie Juweniliów Witkacego (premiera: 24 czerwca 2017).

 Wojciech Jaworski – aktor, instruktor teatralny. Współzałożyciel trójmiejskiej grupy „A.TAK!”. Absolwent Studium Aktorskiego im. A. Sewruka w Olsztynie oraz South Baltic Academy of Independent Theatre. Ukończył Wiedzę o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim. Występował między innymi w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, w Teatrze Wybrzeże, w Teatrze Polskim w Poznaniu, w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewkiego w Warszawie. Współpracuje z trójmieską sceną off-ową: Teatrem Gdynia Główna, Fundacją Teatru BOTO, Teatrem w Oknie. Reżyser słuchowiska Odysseus Geron wyprodukowanego przez Radio Gdańsk (nagroda publiczności na festiwalu Dwa Teatry 2015) oraz monodramu „POTOK” (Główna nagroda na 14. ogólnopolskim przeglądzie monodramu współczesnego w Warszawie 2016).

  1. MOLOLO: CRÈME NOIR

CZWARTEK, 18 MAJA 2017, godz. 18.30 (Teatr BOTO), Wstęp wolny

Reżyseria: Magdalena Płaneta

Scenariusz, muzyka, produkcja: Marcin Kulwas

Choreografia: Tatiana Kamieniecka

Obsada: Agata Mieniuk, Aleksandra Foltman, Kalina Porazińska, Rafał Alchimowicz, Adrian Kulesza
MOLOLO to cykl mini-spektakli plenerowych łączących poezję, teatr uliczny, muzykę i taniec, które odbywają się od kilku lat w sezonie letnim na Molo w Sopocie („szybki teatr przy fontannie”). W 2016 roku pokazy odbywały się pod tytułem Crème Noir i były oparte na wierszach znanej amerykańskiej pisarki – Joyce Carol Oates. Na bazie tych spektakli powstał film, który jest nie tyle ich dokumentacją, co raczej nową formą artystycznej wypowiedzi.
Crème Noir, czyli czarny krem. Ten osobliwy, nietuzinkowy uliczny tryptyk jest opowieścią o kobiecym, zawiłym świecie. Bohaterka wyrusza w wielowymiarową, metaforyczną podróż. Dzieciństwo, dorastanie, a nawet czas życia prenatalnego okazują się drogą budującą samoświadomość jej kobiecej natury. Niestety droga ta wdrukowuje też w nią kody trudne do rozszyfrowania, schematy trudne do przełamania i rany, które zabliźniają się zbyt boleśnie i powierzchownie. Świadomie lub nie, przez całe życie wciera w siebie tytułowy czarny krem. Poszukiwania kobiecej siły nie są w teatrze tematem nowym, ale w tym spektaklu są o tyle nadzwyczajne, że dzieją się w miejscu publicznym. Czy bohaterka odnajdzie siebie? Czy zetrze z siebie czarny krem? Czy jej podróż daje jakąś nadzieję?

  1. TEATR nieUGiętych: FASHION VICTIM

PIĄTEK, 19 MAJA 2017, godz. 17:00 (Uniwersytet Gdański), Wstęp wolny.

Reżyseria: Joanna Puzyna-Chojka

Scenografia: Katarzyna Zawistowska i Zuzanna Kubicz (Pracownia Scenografii ASP)

Ruch sceniczny: Joanna Czajkowska (Sopocki Teatr Tańca)

Konsultacja dramaturgiczna: Mariusz Babicki

Wideo: Mateusz Deryło i Michał Ryniak

Światło/dźwięk: Bartosz Cybowski

Kierownik techniczny/producent: Paulina Tryba

Promocja: Alicja Romaszewska i Paulina Tryba

Obsada: MIREK/ MIREK SE SNU – Tobiasz Cytrowski, WNĘTRZE MIRKA – Krzysztof Czerny, ŻONA – Wioleta Ochocka, BABCIA – Maria Dworzecka, LANFEN – Katarzyna Malec, TELEWIZOR – Monika Chybowska, SPRZEDAWCA – Maksym Michałowski, KIEROWNICZKA SKLEPU – Agata Cierocka, KORYFEJKA/ ŻONA KIEDYŚ – Karolina Wensierska, CHÓR – Paulina Pietrzak, Natalia Czerniak, Maria Pyrek, PANDA/ DZIEWCZYNKA – Marcelina Kowalewska, BĘBNIARKA – Agnieszka Krajewska

Spektakl został zrealizowany w ramach konkursu AlterProjekt organizowanego przez Akademickie Centrum Kultury UG „ALTERNATOR”. Dofinansowany ze środków Dziekana Wydziału Filologicznego UG.

 Pierwszy przygotowany przez Teatr nieUGiętych spektakl to połączenie teatru krytycznego (odwołującego się do największej katastrofy budowlanej w czasach współczesnych, która miała miejsce w 2013 roku w Bangladeszu), z pełną dystansu formą sceniczną. Sandra Szwarc, autorka sztuki, wykształcona pianistka, po raz kolejny potwierdza swoje niezwykłe wyczucie na walory brzmieniowe słowa i rytmiczność struktury narracyjnej. Rzeczywistość przedstawiona w dramacie zanurzona jest we śnie, rozciągając się na różnych jego głębokościach, czasem zahaczając również o powierzchnię życia. Głównym bohaterem jest zafascynowany modą mężczyzna, który odnajduje na metce kupionej koszuli błaganie o pomoc. Zostało ono wyszyte rączką jedenastoletniej dziewczynki z ubogiego, azjatyckiego kraju, wykonującej niewolniczą pracę, na której ufundowany jest zachodni raj konsumentów. Bohater traktuje ten znak nadany z odległego świata jako wezwanie do tego, by coś zmienić w swoim nijakim życiu, pozbawionym emocjonalnych podniet i zredukowanym do konsumpcyjnych gestów. Jego podróż, odbywana głównie we śnie, jest wędrówką ku wewnętrznemu przebudzeniu.

  1. TEATR GDYNIA GŁÓWNA: BURMISTRZ

PIĄTEK, 19 MAJA 2017, godz. 19:00 (Teatr Gdynia Główna). Zakup biletów w kasie Teatru Gdynia Główna.

Tekst: Małgorzata Sikorska – Miszczuk

Reżyseria i scenariusz: Ewa Ignaczak

Światło: Marzena Chojnowska

Opracowanie muzyczne: zespół

Obsada: Ida Bocian, Małgorzata Polakowska, Marek Sadowski, Radosław Smużny, Błażej Tachasiuk

Burmistrz to opowieść o szarym polskim miasteczku, w którym – pod ojcowską władzą tytułowego Burmistrza – żyją szarzy mieszkańcy. Wszyscy z nich to lokalni patrioci. Kochają ojczyznę, postawili pomnik wyłożony szlachetnymi kamieniami i mają swojego Niemca – pokutnika, na którym mszczą się za krzywdy ojców. Któregoś dnia na miasteczko spada nagle wywiedziona z przeszłości Prawda. Społeczność, która dawno odwróciła się od „tamtych czasów”, nie jest gotowa na weryfikację trudnej przeszłości. Mieszkańcy za wszelką cenę chcą uciec przed bolesną Prawdą.

  1. MAYBE THEATRE COMPANY: Work in progress

SOBOTA 20 MAJA 2017, godz. 15:00 (Sopoteka) [ENG], Wstęp wolny.

    Maybe Theatre Company przedstawia efekt kilkumięsięcznej pracy grupy studentów, którzy spotykali się w ramach warsztatów ruchowych. Występ w dość niekonwencjonalny sposób opowiada o relacjach międzyludzkich, przyzwyczajeniach oraz próbie wyrwania się z codzienności. Marek Elsner i Penny Shefton prowadzą warsztaty teatralne już od końca 2006 roku. W swoich prezentacjach kładą nacisk na ruch sceniczny, praktycznie eliminując potrzebę scenografii oraz rekwizytów teatralnych. Aktorzy pełnią rolę mebli, ścian czy motoru. Całości dopełnia wykorzystanie dźwięków oraz projekcji komputerowych, które, w połączeniu z surowym wystrojem i atmosferą tajemniczości, nadają występom niesamowitą atmosferę, a widzom dostarczają niezapomnianych wrażeń!

Maybe Theatre Company to pierwszy w Polsce – i przez dłuższy czas jedyny – teatr, wystawiający sztuki teatralne wyłącznie w języku angielskim. Teatr ma w swoim dorobku ponad 80 premier od czasu rozpoczęcia działalności w 1991 roku. Maybe Theatre Company wystąpiło gościnnie z niektórymi spektaklami w różnych miastach w Polsce, między innymi w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Elblągu i Bydgoszczy. Teatr organizuje także warsztaty teatralne dla swoich członków. Poza własną działalnością teatr umożliwiał innym przedstawianie sztuk teatralnych w języku angielskim i uczestnictwo w warsztatach poprzez organizowanie wspólnie z British Council Festiwalu Teatrów Anglojęzycznych w Gdańsku. MTC brało udział w wielu festiwalach, w tym na V Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Anglojęzycznych w Bratysławie (goszcząc na festiwalu po raz trzeci z rzędu).

  1. TEATR WYBRZEŻE: KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?

SOBOTA, 20 MAJA 2017, godz. 19:00 (Scena Główna Teatru Wybrzeże w Gdańsku)

Zakup biletów w kasie Teatru Wybrzeże – spektakl zalecany dla widzów powyżej 16. roku życia.

Tekst: Edward Albee

Przekład: Jacek Poniedziałek

Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski

Scenografia: Barbara Hanicka

Reżyseria świateł: Marek Kozakiewicz

Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk

Współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski

Asystent reżysera: Katarzyna Dałek

Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak

Obsada: Dorota Kolak, Mirosław Baka, Katarzyna Dałek, Piotr Biedroń

Arcydzieło dwudziestowiecznej dramaturgii. Kampus uniwersytecki, noc po otwierającym rok akademicki przyjęciu u rektora. Historyk George i jego żona Martha goszczą u siebie
w domu – na swoistym afterparty – nowo zaangażowanego wykładowcę biologii Nicka
z żoną. Nocne rozmowy, zmęczenie, a także wciąż wypijany alkohol sprawiają, że pomiędzy tą czwórką rozpoczyna się drapieżna, okrutna, a jednocześnie pełna ciętego dowcipu gra. Gra, w której ujawniają się podrażnione ambicje, konflikty pokoleniowe, niepohamowany erotyzm, intelektualne pretensje i rodzinne sekrety. Kto się boi Virginii Woolf? to sztuka niezwykle wielowymiarowa, będąca wymarzonym materiałem do wnikliwej pracy twórczej.

  1. TEATR WIERSZALIN: DZIADY – NOC PIERWSZA

NIEDZIELA, 21 MAJA 2017, godz. 19:00 (Scena Kameralna Teatru Wybrzeże), Zakup biletów w kasie Teatru Wybrzeże

Reżyseria: Piotr Tomaszuk

Scenografia: Mateusz Kasprzak

Muzyka: Jacek Hałas

Obsada: Rafał Gąsowski (Gustaw), Dariusz Matys (Ksiądz), Piotr Tomaszuk (Guślarz) oraz Sylwia Nowak, Bartłomiej Olszewski, Monika Kwiatkowska i Vitalij Kuprianov (jako Dzieci).

 

Dziady – Noc Pierwsza jest inscenizacją dramatu Adama Mickiewicza, zrealizowaną na podstawie Dziadów cz. IV z elementami Dziadów cz. II. Przedstawienie zrywa z dotychczasową tradycją inscenizacyjną, która zwykle eliminowała z inscenizacji czwartą część Dziadów jako najmniej interesującą, tematycznie wręcz banalną, bo w liryczny sposób opisującą miłosny dramat Gustawa. Tymczasem Ksiądz – kapłan kościoła unickiego – okazuje się równie ważnym bohaterem dramatu. Dziady w reżyserii Piotra Tomaszuka to psychologiczny, emocjonujący pojedynek dwóch bohaterów, zrealizowany w ibsenowskiej konwencji odsłaniania prawdy o przeszłości obu tych postaci. Przedstawienie zrealizowane jest zgodnie z antyczną zasadą trójjedni miejsca, czasu i akcji. Rozgrywa się w domu Księdza, a Dzieci stają się swoistym odpowiednikiem antycznego chóru. Spektakl zdobył Grand Prix na Festiwalu „Klamra 2017”.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Piotrem Tomaszukiem oraz zespołem Teatru Wierszalin z udziałem Adama Orzechowskiego, dyrektora Teatru Wybrzeże. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Kręglewska.