Poprzednie edycje

Edycja 2016

Festiwal BETWEEN.POMIĘDZY  odbył się już po raz siódmy w dniach 16–21 maja 2016 roku, a jego temat wiodący to Eksperyment (Experiment). Do udziału w wydarzeniach w Gdańsku, Gdyni oraz Sopocie organizatorzy zaprosili zarówno gości zagranicznych (niemal ze wszystkich kontynentów), jak i twórców krajowych, przede wszystkim z Trójmiasta. Podczas festiwalu odbyły się m.in.:

  • wykłady i warsztaty dla młodzieży oraz studentów
  • spotkania autorskie
  • przedstawienia teatralne i projekcje filmowe
  • seminarium naukowe Between.Beckett, podczas ktorego spotkali się Beckettolodzy z całego świata

Edycja 2015

Temat wiodący naszych obecnych działań brzmi Opowieści dla przyszłości (Stories for the future), a tegoroczny festiwal skupia się na podjętych przez between.pomiędzy programach wydawniczych, edukacyjnych i akademickich. Proponowana formuła zachęca do spotkań krajowych i zagranicznych twórców, literaturoznawców i teatrologów ze wszystkimi zainteresowanymi. Przyglądając się zjawiskom zarysowanym we współczesnej sztuce, wypatrujemy tego, co przynosi nam przyszłość. Wsłuchujemy się przy tym w polifonię rozmaitych pokoleń. Jak zawsze na festiwalu pobrzmiewają echa dyskusji podjętych w latach ubiegłych. W 2015 roku seminaria podjęły szczególnie dwa tematy pod hasłami Between.Beckett oraz Between.Eliot.

Edycja 2013

Dotychczasowe dyskusje podczas konferencji naukowych w gronie teatrologów i literaturoznawców z całego świata, które odbyły się w Sopocie w latach ubiegłych, pozwoliły określić rok 1983 jako ważny punkt odniesienia dla tematyki i twórców, wokół których skupia się festiwal, dlatego edycja between.pomiędzy w 2013 roku została zogniskowana na wybranych zjawiskach literackich i teatralnych ostatnich trzydziestu lat. To właśnie stało się punktem wyjścia do dyskusji o tym, jak w tym czasie zmienił się świat, jak zmieniła się literatura, jak teatr. W 1983 roku m.in. przyznano literacką Nagrodę Nobla Wiliamowi Goldingowi, zmarł Miron Białoszewski i Tennessee Williams, powstał teatr Complicite, a Włodzimierz Pawluczuk opublikował książkę Wierszalin. Reportaż o końcu świata.

Podczas festiwalu odbyły się m.in.:

  • przedstawienia teatralne Teatru Wierszalin (Bóg Niżyński oraz Wszyscy święci. Zabłudowski cud),
  • 5 dniowe warsztaty teatralne „Nauka latania” Teatru Wierszalin,
  • improwizacja Fundacji Teatru BOTO inspirowana twórczością Mirona Białoszewskiego,
  • spektakl muzyczny Edite 2.0
  • prezentacje filmu Play Me Something  w reżyserii Timothy’ego Neata oraz słuchowisk radiowych (Wierszalin. Reportaż o końcu świata oraz Kalejdoskop),
  • seminaria naukowe z udziałem wybitnych naukowców z całego świata (m.in.: prof. Derek Attridge, prof. John Bowen, prof. S.E. Gontarski),
  • wykłady otwarte,
  • spotkania i dyskusje (m.in. wokół poezji Davida Kennedy’ego),
  • prezentacje wydawnictw powiązanych z dotychczasowymi edycjami festiwalu (seria between.pomiędzy Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, A Between Almanach for the Year 2013 Wydawnictwa Maski),
  • A Between Almanach for the Year 2013 PL

between2013_plakat_ost between2013_ulotka_program

 

Edycja 2012

Trzecia edycja wydarzenia poświęcona była dynamicznej relacji pomiędzy szeroko rozumianym tekstem a przedstawieniem teatralnym, szczególnie w odniesieniu do twórczości teatru Complicite, Johna Bergera, a także Teatru Wierszalin i Brunona Schulza. Teatr Complicite jest niewątpliwie jednym z najważniejszych teatrów działających w Wielkiej Brytanii. Choć ich spektakle były trzykrotnie prezentowane w Polsce (Ulica Krokodyli, Mnemoniczny, Miarka za miarkę), grupa ta nie jest bliżej znana widzom teatralnym w naszym kraju. Co warte podkreślenia, Simon McBurney, dyrektor artystyczny Complicite, niejednokrotnie wskazywał na elementy kultury polskiej jako jedną z inspiracji dla jego działań (w szczególności: twórczość Brunona Schulza i Tadeusza Kantora). O randze teatru świadczą liczne przyznane mu nagrody (m.in. Laurence Olivier Award for Best Play 2011; Berlin Academy of Arts Konrad Wolf Prize for Europe’s Outstanding Multi-Disciplinary Artist 2008, Toronto DORA Award for Best Production of a Play 1997, Time Out Theatre Award 1994, Edinburgh Festival Fringe – Perrier Award 1985), a także fakt, że najnowsze przedstawienie Mistrz i Małgorzata otwierać będzie tegoroczny Festiwal Teatralny w Awignonie. Kolejnym dowodem są liczne występy na całym świecie (jedynie w roku 2010 przedstawienia teatru obejrzało 90 000 widzów). Aktorzy wywodzący się z Complicite stale współpracują z Peterem Brookiem, Royal Shakespeare Company oraz Szkołą Teatralną Jacquesa Lecoqa.

 

Podczas festiwalu zorganizowano m.in.:

  •  przedstawienia teatralne (Traktat o manekinach Teatru Wierszalin na sopockiej plaży, Invisible w reż. Douglasa Rintoula (associate director grupy Complicite), na scenie kameralnej Teatru Wybrzeże),
  • performance Fundacji Teatru BOTO inspirowany twórczością Johna Bergera,
  • koncert Pieśni wg Schulza,
  • prezentacje słuchowisk radiowych Complicite, wykład Catherine Alexander z teatru Complicite prezentujący ich działalność i najnowsze projekty,
  • seminaria naukowe z udziałem wybitnych naukowców z całego świata (m.in.: prof. Paul Allain, prof. Dan Rebellato, prof. John Bowen), 
  • spotkania z artystami (Antoni Libera, Justyna Bargielska, Jakobe Mansztajn, Jerzy Jarniewicz, S.E. Gontarski), 
  • warsztaty teatralne (prowadzone przez Debby Mulholland, Jacqueline McClintock oraz Douglasa Rintoula),
  • warsztaty literackie oraz tłumaczeniowe (Antoni Libera, Jerzy Jarniewicz).

between_plakat_ostateczny