Historia

Styczniowe warsztaty w SASP

Nieopowiedziane przygody w Narnii: trzecie spotkanie

Na życzenie uczestników kółka, prof. Malcolm z Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacji BETWEEN.POMIĘDZY opowiedział swoimi słowami nowelę detektywistyczną pt. „Skradziony list” (ang. ”The Purloined Letter”) autorstwa Edgara Allana Poe. Uczniowie V i VI klasy z zaciekawieniem i uwagą wysłuchali historyjki.

Zagadka skradzionego listu królowej zainspirowała uczniów do nowych opowiadań. Prace nad takimi tytułami jak ”The Stolen Wardrobe”, ”Milky Detective” czy ”Barbara the Detective” trwają! Pomysły, pierwsze zdania czy akapity, okładki, ilustracje wszystko przemawia za tym, że młodzi pisarze są w swoim żywiole i z pewnością kolejny raz mile nas zaskoczą swoją kreatywnością.

Styczniowe warsztaty w SAG

LitLab: trzecie spotkanie

Odczyty fragmentów wierszy Summoned by Bells Johna Betjemana oraz Childhood Edwina Muira otworzyły kolejne spotkanie literackie z prof. Malcolmem z Uniwersytetu Gdańskiego i Fundacji BETWEEN.POMIĘDZY. Uczniowie 1 SAG wspólnie z profesorem dokładnie przyjrzeli się i omówili te wierze, które stanowiły punkt wyjścia do kolejnych prób kreatywnego pisania podejmowanych przez naszych gimnazjalistów.

Przedmiotem zainteresowań w dalszym ciągu są miejsca pamięci młodych pisarzy. Uczniowie przelali myśli na papier dzięki czemu powstały pierwsze szkice i ilustracje. Czekamy na kolejne spotkanie z prof. Malcolmem i Jego komentarze do prac.

Fundacja BETWEEN.POMIĘDZY w SASP: drugie spotkanie

Przygód w Narnii ciąg dalszy! 24 listopada prof. Malcolm spotkał się ponownie z uczniami SASP. Z niekrytym podziwem wysłuchał fragmentów powstających autorskich opowiadań uczestników kółka zainteresowań. Będąc wymagającym słuchaczem wdał się w dialog z autorami pozostawiając młodych pisarzy z dobrymi radami.

W trakcie trwania zajęć profesor opowiedział nową dla słuchaczy historyjkę prezentując tym samym narrację pierwszoosobową, która pełni funkcję modelu do kolejnego opowiadania.

Prace nad poprzednimi opowiadaniami trwają, w międzyczasie kształtują się w głowach uczestników nowe pomysły na ciekawą fabułę, a już 15 grudnia kolejne spotkanie i świąteczne wydania opowiadań uczniów SASP.

Nie znaleziono żadnych elementów.

 

Fundacja BETWEEN.POMIĘDZY w SAG: drugie spotkanie

24 listopada w ramach drugich warsztatów literackich, uczniowie SAG, dzięki wskazówkom prof. Malcolma, dopracowali opisy wspomnień z dzieciństwa. Dysponujemy zarówno pierwszą, jak i drugą wersją prac, dzięki czemu możemy udać się w „literacką podróż” wraz z młodymi autorami.

Powstałe prace uczniów zostaną opublikowane pod wspólnie ustalonym tytułem „Zaczarowana podróż do niby-miejsc” (ang. ”A Magical Journey to Probably Places”).

Tym samym zakończyliśmy pracę nad pierwszym etapem naszego projektu! Podczas drugiej połowy zajęć uczestnicy wysłuchali opowiadania ”A Selkie Story” w wykonaniu profesora. Uczniowie mają za zadanie zwrócić się do swoich rodziców, dziadków lub pradziadków, aby Ci opowiedzieli im swoje historie z młodości. cdn.

 

Warsztaty dla uczniów SASP (rok szkolny 2014/2015)

W roku szkolnym 2014/2015 fundacja BETWEEN.POMIĘDZY rozpoczęła współpracę z Sopocką Autonomiczną Szkołą Podstawową. Na comiesięcznych spotkaniach z uczniami 5 i 6 klas, w ramach warsztatów literackich, zrealizujemy projekt o nazwie „Nieopowiedziane przygody w Narnii” (”Untold Stories of Narnia”) na podstawie książki C. S. Lewisa pt. „Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i Stara Szafa”. Projekt sam w sobie jest przygodą, zarówno dla prowadzących jak i uczniów, ponieważ jest to pierwszy projekt edukacyjny fundacji BETWEEN.POMIĘDZY skierowany do uczniów szkoły podstawowej. Pod bacznym okiem prowadzących uczniowie będą tworzyć autorskie opowiadania. Celem tego przedsięwzięcia jest wydanie elektronicznej książki będącej zbiorem dzieł uczniów SASP.

Warsztaty dla uczniów SAG (20 października 2014r.)

W roku szkolnym 2014/2015, w ramach trójstronnego porozumienia między Sopockimi Szkołami Autonomicznymi, Uniwersytetem Gdańskim i Fundacją BETWEEN.POMIĘDZY, na terenie szkoły zaplanowane zostały comiesięczne warsztaty literackie w ramach, których  zrealizowany będzie projekt o nazwie „Teksty narracyjne o wspomnieniach i miejscach” (”Narratives about Memories and Places”).

Dnia 20 października odbyło się pierwsze spotkanie uczniów SAG z prof. Davidem Malcolmem. Zajęcia zaczęły się nietypowo, ponieważ od zamknięcia oczu i powrotu do wspomnień z dzieciństwa, określenia przez uczniów miejsca, osób i uczuć.

Następnie uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Grupy 1 i 2 pracowały na fragmentach książki Jean Rhys pt. ”Voyage in the Dark”, a grupy 3 i 4  na fragmentach powieści Sandry Cisneros zatytułowanej ”The House on Mango Street”. Teksty grup 1 i 2 oraz 3 i 4 tworzyły całość dopiero w momencie złączenia grup. Uczniowie mieli za zadanie uzupełnić brakujące informacje dotyczące miejsca i uczuć opisanych w niekompletnej części tekstu.

Po wykonanym zadaniu uczniowie ponownie zamknęli oczy, powrócili jeszcze na moment do lat dzieciństwa, a to co zobaczyli i poczuli przelali na puste kartki papieru w postaci szkiców i opisów tych wspomnień.

Warsztaty dla uczniów SAG (9 czerwca 2014r.)

Ostatnie warsztaty literackie w roku szkolnym 2013/2014 za Nami! Jak zwykle dużo się działo. Spotkanie poprowadził prof. David Malcolm z Uniwersytetu Gdańskiego, który zaproponował uczniom SAG warsztaty kreatywnego pisania. Na rozgrzewkę odczytał wiersz Waltera De La Mare pt. ”The Listeners”. W trakcie pauz w odczycie, uczniowie zgadywali co nastąpi w kolejnych wersach. Po rozgrzewce, profesor przeszedł do głównego tekstu, którym było krótkie opowiadanie pt. ”I Used to Live Here Once” pióra Jean Rhys. Gimnazjaliści mieli za zadanie wsłuchać się uważnie, ponieważ celowo zostało z niego usunięte zakończenie. Na podstawie informacji zawartych w tekście, mieli dokończyć opowiadanie oraz uzasadnić swoje pomysły. Po pracy w grupach przyszedł czas na podzielenie się pisemnymi wypowiedziami na forum. Pomysły uczniów SAG były kreatywne i w inteligentny sposób nawiązywały do fragmentów uprzednio usłyszanego tekstu. Na zakończenie mieli oni możliwość porównania swoich zakończeń z proponowanym przez autorkę. Zachęcamy do zapoznania się z oryginalnym tekstem, który dostępny jest w internecie, aby móc w pełni docenić twórczą pracę naszych uczniów, którą z ogromną przyjemnością i dumą prezentujemy poniżej.

“[…] There were two children under the big mango tree, a boy and a little girl, and she waved to them and called ‚Hello’ […]” (Jean Rhys)

1) – Hi mom!

– Who are you?

-We’re your children.

– I don’t remember you.

– Cause you’re a ghost.

– #SHOCK!#

– You died yesterday.

-Why I don’t remember it?

– You have a new life. Second chance to live. You must forget about the past. Look forward.

– Why are you here?

– We’re your angels.

The children disappeared. The woman was shocked. She started a new life.

written by: Marcelina Byczyk, Aleksandra Biernacka, Jakub Ziółkowski and Jędrzej Hoszard

2) Children were afraid of her. They tried to run away and cross the river. Unfortunately, they slipped on the wet stone and fell into the water. She tried to help them but she couldn’t. The river flew too fast and soon the children disappeared. She looked for them but she didn’t succeed. So the story repeated.  Again …

written by: Agnieszka Zachariasiewicz, Dorota Idzior, Julia Włodarczyk and Agata Siekierska

3) The children happily answered ”Hello!” and she smiled as she walked by. Raised her head upon the sky and let the wind slam her face as it used to do before. She knew she was back home. The fields of sunflowers gently swung as the wind blew.

You can’t live in your past, so she took a step forward and walked away.

As she walked, she heard the little girl scream and it seemed strangely familiar. She turned around and realized she came across the spirit of the child whom she had been before.

written by: Agnieszka Górska, Pola Arcisz, Julia Gibbs, Adela Moss and Barbara Utracka

4) In front of her eyes picture of her childhood memories has appeared. She saw herself and her brother playing carelessly by the glassy river. Suddenly, teardrops began to fall one by one along her cheeks which were sculptured by the time. The scream of her brother falling filled her head. She remembered now the slippery stone that took her brother away.

written by: Marika Głodowska, Julia Kełpińska, Natasza Biernacka and Agata Tomczak

5) They passed her a mango. The smell of the reddish fruit brought a lot of memories. She looked up at the close tree and suddenly she remembered all the Christmas Eves. She greeted the children and said, “I am back, although you probably do not remember me as you were just toddlers when I left. I shouldn’t be here. This place has forgotten me, but I did not. It will always stay in my mind. And as I try to atone for everybody with whom I spent those magical years. Everyone of them was taken away by time. Only I remain haunted by the memories which astonish me at night.”

written by: Wojciech Koźliński, Aleksandra Gawdzik, Julia Domnik and Michał Stanisławski

6) The kids ran away. She was standing under the tree, confused. “Strange” – she thought. “I’ll have to solve this mystery later.” The house suddenly exploded. The heat burned her hair and clothes. The pain was so excruciating that she fainted. She woke up in the middle of a surgery. She saw when they replaced her bones with an exoskeleton made of titanium. Since then, she was fighting crime and injustice in the whole world until she woke up in her own bed. It was just a dream.

written by: Filip Reszot, Oskar Kaźmierczak, Maciej Małys and Zachariasz Czerwiński

Warsztaty dla uczniów SAG (26 maja 2014r.)

26 maja odbyło się kolejne spotkanie z wykładowcami Uniwersytetu Gdańskiego. Dr Monika Szuba wraz z dr Tomaszem Wiśniewskim przybliżyli uczniom SAG sylwetki pisarzy szkockich, Roberta Burnsa, Edwina Morgana i Alana Spence’a, oraz ich twórczość. Na przykładach wierszy pt. ”A Sonnet upon Sonnets” i ”Caledonian Antisyzygy” uczniowie zapoznali się z budową sonetu oraz terminologią literaturoznawczą. W następnej kolejności gimnazjaliści pracowali w grupach i rekonstruowali haiku z pociętych wersów. Po części udało się odtworzyć oryginalne haiku Alana Spence’a. Z pozostałych wersów uczniowie stworzyli bardzo ciekawe i niekonwencjonalne dzieła. Na koniec spotkania zostali zachęceni przez prowadzących wykładowców do napisania autorskich haiku. Wyzwanie podjęli uczniowie 1 SAG, Dominik Kaczmarski i Ignacy Pawłowski. Z przyjemnością prezentujemy ich prace.

1)

In the old kingdom

King Darius the Great ruled well

But not anymore

I remember Earth

When colorful, fresh and dry

Full of big blue sky

Dominik Kaczmarski

2)

Above the trees

Above the sky

I can feel at least that I am free

Ignacy Pawłowski

Warsztaty dla licealistów II LO pt. Dragons and Other Beasts

W dniu 9 kwietnia 2014 r. odbyły się warsztaty dla licealistów II LO pt. Dragons and Other Beasts, które zostały poprowadzone przez prof. Malcolma. Uczniowie zostali zainspirowani do wymienienia smoków, które znają z różnych źródeł literackich i artystycznych. Następnie profesor przedstawił twórczość Stevie Smith i jej ciekawe ujęcie mitologicznego smoka o wdzięcznym imieniu Fafnir. W dalszej części spotkania, prof. Malcolm zadeklamował kolejny wiersz Smith pt. „Not waving but drowning” będący rozpaczliwym krzykiem osoby opuszczonej i niedostrzeganej przez innych. W ostatniej części wykładowej, uczniowie podjęli twórczą próbę przedstawienia wiersza z początku wykładu: „Fafnir and the Knights”. Pierwsza grupa nadała nową wartość pierwotnemu tekstowi wybierając tylko określone, rymujące się weń słowa. Natomiast druga grupa wzbogaciła historię smoka wspaniałymi rysunkami. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć ze spotkania.

Sesja wykładowa dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego pt. Shakespeare’s sisters

24 kwietnia 2014 r. odbyła się sesja wykładowa dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego pt. Shakespeare’s sisters, która została poprowadzona przez prof. Davida Malcolma i dr Monikę Szubę. Wykład dotyczył kobiet piszących oraz tworzących wybitne dzieła. Do panteonu angielskich pisarek zaliczają się min.: Jane Austen, Charlotte Brontë, Mary Shelley, Doris Lessing, Agatha Christie czy J.K. Rowling. Prof. Malcolm omówił twórczość George Eliot, której imię wskazuje na męski pseudonim, pod którym autorka wydawała swoje teksty. Jean Rhys to kolejna powieściopisarka omówiona na wykładzie. Jej bolesna biografia oraz pochodzenie – indyjskie oraz brytyjskie mocno wpłynęły na jej twórczość. Ostatnia, omówiona przez dr Szubę, autorka to Virginia Woolf , która wydała min. zbiór esejów pt. A Room of One’s Own.  Autorka zawarła weń tezę, iż, gdyby Szekspir miał siostrę o podobnym talencie, co on, to w ówczesnych czasach nie odniosłaby ona sukcesu na miarę Szekspira. Niemożność artystycznego spełnienia doprowadziłaby ją na skraj rozpaczy i w końcu do samobójczej śmierci. Wykład miał charakter intertekstualny i multimedialny.  Przeplatany był fragmentami monodramu Eileen Atkins wcielającej się w Virginię Woolf. Dr Szuba przytoczyła również wiersz Carol Ann Duffy pt. Elvis’s Twin Sister, który to bawi się konwencjami kulturowymi. Zamiast króla Rock ‘n’ Roll, siostra zakonna ruszałaby tanecznie biodrami w niebieskich zamszowych butach. Wisienką na torcie był utwór zespołu The Smiths zatytułowany Shakespeare’s Sister.

Warsztaty literackie pt. SMOKI I INNE BESTIE

28 kwietnia 2014 roku odbyły się warsztaty literackie dla uczniów SAG pt. SMOKI I INNE BESTIE. Spotkanie poprowadzili wykładowcy Uniwersytetu Gdańskiego jak również współzałożyciele Fundacji BETWEEN.POMIĘDZY, prof. David Malcolm i dr Tomasz Wiśniewski. Warsztaty składały się z trzech części. Prof. Malcolm wprowadził uczniów w świat smoków słowami HIC SUNT DRACONES (trans. Here, There Be Dragons/ tłum. Tu żyją smoki). Następnie odczytał wiersz pt. ”Fafnir and the Knights” autorstwa Stevie Smith. W drugiej części uczniowie pracowali w grupach. Mieli oni zadać jedno pytanie dotyczące wiersza, na które wspólnie z prowadzącym starali się odpowiedzieć. Ostatnia część warsztatów poświęcona była ekspresji twórczej. Pod czujnym okiem prof. Malcolma i dr Wiśniewskiego, cztery grupy przygotowały i zaprezentowały oryginalne interpretacje wiersza o smoku Fafnirze i rycerzach.

Warsztaty pt. “BACKTRANSLATING, what’s that?”

Dnia 27 marca 2014 r. odbyły się kolejne warsztaty w ramach projektu edukacyjnego BETWEEN.POMIĘDZY. Spotkanie pt. „Backtranslating, what’s that?” poprowadziła dr Monika Szuba z Uniwersytetu Gdańskiego. Opisując  proces tłumaczenia można odwołać się do wielu metafor, które zaprezentowała w swoich książkach: „O przekładzie na przykładzie” oraz „Tłumacząc się z tłumaczenia” prof. Elżbieta Tabakowska. Tłumaczenie jest jak granie dobrzej znanej melodii na innym instrumencie. Można też je przyrównać do tureckiego dywanu, „jego lewej strony”. Tłumacząc tworzy się nowe wcielenia tekstu, można odkrywać  bogactwo barw słów i znaczeń. Tłumacz przesadza tekst oryginału do nowej ziemi, nie naruszając korzeni pierwowzoru. Interesującą metaforą jest katastroficzno-ratunkowa. Stanisław Barańczak uważał, że znaczenie/tekst mogą być „ocalone w tłumaczeniu”. Po prezentacji różnych ujęć teorii tłumaczeń, uczniowie w dwóch różnych zespołach wcieli się w rolę tłumaczy. Każda z grup dostała tłumaczenia anglojęzyczne polskiego wiersza „Czyści” Stanisława Grochowiaka. Jedno z bardziej współczesnych tłumaczeń należało do prof. Davida Malcolma, drugie – klasyczne do Czesława Miłosza. Zadaniem uczniów była próba przetłumaczenia tego wiersza ponownie na język polski. Efekty były piorunujące, a pomysły, bystrość oraz wyczucie języka ze strony uczniów doskonałe. Uczniowie II LO doświadczyli, że trzeba się poważnie namyśleć i „wgryźć” w tekst, aby uchwycić jego sens przy tłumaczeniu.

WARSZTATY PT. „MYTHS AND VIDEOCLIPS” W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

Dnia 13 marca 2014 r. w II Liceum Ogólnokształcącym odbyły się pierwsze warsztaty pt. „Myths and videoclips” w ramach programu edukacyjnego BETWEEN.POMIĘDZY, które poprowadził dr Tomasz Wiśniewski – adiunkt w Zakładzie Badań Literackich Instytutu Anglistyki UG.

Warsztaty miały charakter dyskusyjny  oraz ruchowy. Refleksja nad czynnościami, z pozoru mechanicznymi, jak chodzenie, siedzenie nabrała głębszego sensu. Jaka jest wartość oraz znaczenie tego, co czytamy i oglądamy? Jaka była w przeszłości? Jak wykorzystywane są videoclipy w sztuce? To między innymi te kwestie zostały poruszone na spotkaniu. Poprzez czytanie i interpretowanie wierszy w języku angielskim, uczniowie mieli okazję udoskonalić swoje zdolności lingwistyczne, jak również zasmakować aktorskiej pracy nad tekstem. Część ruchowa warsztatów polegała na ćwiczeniach ruchowych z użyciem tyczek bambusowych. Dzięki tej oryginalnej metodzie, uczniowie mogli popracować nad koordynacją, nawiązywaniem relacji i stworzeniem abstrakcyjnej historii między dwiema osobami w ruchu. Zaangażowanie i pasja dr Wiśniewskiego pozwoliły uczniom nabyć umiejętności w zakresie pracy nad technikami teatralnymi.

Kolejne warsztaty dr Moniki Szuby  pt.  “BACKTRANSLATING, what’s that?” odbędą się już 27 marca 2014 r.

SPOTKANIE Z UCZNIAMI SOPOCKIEGO AUTONOMICZNEGO GIMNAZJUM

Dnia 17 marca 2014 r. odbyły się trzy krótkie wykłady dla uczniów SAG w ramach projektu edukacyjnego BETWEEN.POMIĘDZY.

Wykładowcy Uniwersytetu Gdańskiego wprowadzili uczniów SAG w tematykę literatury i teatru oraz przedstawili ideę festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY.

Jako pierwszy wystąpił prof. D. Malcolm. Profesor zaczął od zadania różnym uczniom pytania Are you unhappy? (tłum. Czy jesteś nieszczęśliwy?) nawiązując tym do sonetu 29 Williama Szekspira, który zadeklamował w oryginale, a następnie odczytał w polskim przekładzie. Profesor zwrócił uwagę uczniów na problematykę przekładu z języka angielskiego na język polski.

Drugi wykład został poprowadzony przez dr T. Wiśniewskiego, a dotyczył on  eksperymentalnego teatru Complicite. Na podstawie fragmentów sztuki pt. A Disappearing Number, która powstała na podstawie eseju A Mathematician’s Apology oraz filmu o teatrze Complicite dr Wiśniewski wyróżnił cechy charakterystyczne dla tego teatru.

Dr M. Szuba w swojej części wykładu zaprezentowała i omówiła szkockich autorów: Sir Arthura Conana Doyle’a, Roberta Louisa Stevensona oraz Alana Spence’a. Uczniowie przeczytali kilka wierszy haiku pióra Alana Spence’a oraz zostali wprowadzeni przez dr Szubę w tematykę jego powieści The Pure Land (tłum. Czysta Ziemia).

Atmosfera panująca podczas spotkania była bardzo ożywiona. Uczniowie SAG zareagowali pozytywnie i z entuzjazmem na projekt edukacyjny. Chętnie odpowiadali na pytania wykładowców, a swoimi odpowiedziami zachwycili prowadzących.

Kolejnym krokiem będzie poprowadzenie przez prof. D. Malcolma, dr M. Szubę i dr T. Wiśniewskiego warsztatów z uczniami SAG na terenie szkoły. Spotkania odbędą się w kwietniu, maju i czerwcu.

SPOTKANIE Z UCZNIAMI II LO 

Dnia 27 lutego 2014 r. odbył się inauguracyjny wykład dla uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w ramach innowacyjnego projektu edukacyjnego BETWEEN.POMIĘDZY.

Sala wypełniona po brzegi przez licealistów, a na podium trójka wykładowców UG: prof. D. Malcolm, dr T. Wiśniewski oraz dr M. Szuba, którzy zaprezentowali trzy bardzo ciekawe spojrzenia na klasyczną poezję Szekspira, współczesny teatr eksperymentalny oraz szkocką literaturę.

Prof. D. Malcolm wpierw zadeklamował w oryginale sonet 130 Szekspira, jak również jego polski przekład pióra Stanisława Barańczaka. Następnie zwrócił uwagę na czynniki różnicujące oba teksty pod względem języka i jego eufemizacji oraz struktury samego sonetu (długości wersów).

Dr T. Wiśniewski zaprezentował film dotyczący eksperymentalnego teatru Complicite. Wskazał również cechy wyznaczające trajektorię działalności teatru: wielokulturowości, międzynarodowego zasięgu oraz istotę „wyobraźni” w kreowaniu przestrzeni oraz postaci na scenie.

Z dr M. Szubą uczniowie odbyli multimedialną podróż po szkockiej literaturze począwszy od Sir Arthura Conana Doyle’a i jego nieśmiertelnego bohatera przygód detektywistycznych Sherlocka Holmesa, poprzez twórczość pisarza Roberta Louisa Stevensona i poezję Jackie Kay, a skończywszy na sylwetce pisarza Alana Spence’a, tegorocznego gościa majowego Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY, min. autora powieści The Pure Land (tłum. Czysta Ziemia).

To było pierwsze spotkanie z uczniami II Liceum Ogólnokształcącego otwierające serię wykładów i warsztatów, które potrwają do 12 czerwca 2014 r.